Wednesday 24 April 2013

andai bukan aku epi.1



berat juga memikirkan permintaan umi.mendadak dan secara tiba-tiba.katanya aku harus pulang ke rumah hujung minggu ini.ada hal penting yang ingin disampaikan.aku bingung.sedangkan aku baru saja pulang dua minggu yang lepas.ini bermakna aku harus meminta cuti lagi.pening juga memikirkan bagaimana aku harus bersoal jawab dengan bos aku yang terlalu strict itu.melihatkan cermin matanya saja sudah membuatkan aku gerun.besar gedabak.mindaku mula memikirkan alasan-alasan yang akan menguatkan permohonan aku nanti.akhirnya aku penat sendiri.bermain-main teka-teki memikirkan permintaan umi, dan mengasah minda untuk memilih alasan yang akhirnya membuatku tertidur sendiri.

Di pejabat,aku sudah mula tidak senang duduk.borang cuti sudah kuisi.hanya perlu menunggu si bos masuk untuk mendapatkan pengesahannya."kau kenapa?macam tak sihat jer,"Aiza menanyakan aku.keadaan gelisah aku memang agak ketara kukira.aku tersenyum.paksa barangkali."takde pape Ai.eh,bos masih belum masuk lagi ke?"tanyaku.Aiza menggeleng tanda tidak tahu.Hari itu penantianku sia-sia.si bos memang sampai ke sudah tidak masuk pejabat.borang cuti masih kupegang.tepat jam 5 petang kaki mengambil langkah untuk pulang.harapanku esok si bos akan datang.

malam itu,umi menelefonku lagi untuk mengingatkan aku.serba salah juga aku dibuatnya.aku cuba untuk merisik-risik khabar dari ayah dan adik-beradikku yang lain mengenai perkara yang ingin diberitahu umi tetapi mereka hanya menyatakan tidak tahu."takkan kau tak tahu mai?"tanya aku kepada adik perempuanku.biasanya dia yang paling cepat tahu kalau ada apa-apa yang berlaku."ahh,tak tahulah aku.umi tak bagitau.aku dah sogok epal sebijik kat umi,tapi umi tetap tak bagitau.frust aku",jawab adikku.bersungguh-sungguh pula dia.sogok epal bagai.memang takkan jalan.umi mana makan sogokan."kau pun agak-agaklah.main sogok-sogok epal bagai.ngek la kau ni".aku mengata adikku yang kupanggil mai itu.dapat kuagak dia mencebik tika itu."biarlah.yang penting umi sayang aku lebih.wekkk",dia membalas."ahh,kau yang perasan.umi lagi sayangkan han lah",aku mengasak.aku tahu dia selalu cemburukan han,adikku yang bongsu."huhhh,dahlah kau.malas aku nak layan".tanpa salam dia terus meletakkan telefon.marah agaknya.telatah mai membuatku tersenyum.namun dalam hati,pertanyaan masih terus memburu mindaku.esok,perihal cuti aku harus diselesaikan,itu tekadku.

Alhamdulillah,pagi itu si bos masuk kerja.teragak juga aku ingin bertemunya.tapi hal itu tidak boleh tertangguh.dengan semangat yang ada,kugagahkan kaki melangkah ke bilik si bos.bunyi ketukan pintu diselangi dengan suaranya menyuruhku masuk selepas itu.kulihat dia tekun menghadap kerja."ada apa?"tanyanya tegas tanpa mengangkat muka."erkkk,saya...."kujeda seketika.si bos mula mengangkat kepalanya.memandang tepat ke arah wajahku."apa?"tekannya lagi."sssaaayyaaaa....sayaaaa...",tergagap gagap aku memulakan."saya apa"?sergahnya kuat yang membuatkan aku terkejut dan spontan membuatkan aku berkata"saya nak cuti",kuat dan lantang juga.aku menunduk.terkejut punya pasal,aku sudah terkuatkan suaraku."matilah aku",gerutuku."hmm",dia mengusap dagu seketika berfikir."untuk apa?".aku hilang punca.pertanyaannya memakan masa untukku jawab."nak kelentong apa ni".aku mulai resah.si bos menanti.

No comments:

Post a Comment