Sunday 21 December 2014

blind u-turn 3

"Dill, bosan tak?jom keluar". Aliza bersuara. Mulutnya dipenuhi popcorn. Adilla buat muka. Semalam bukan main beriya dia mengajak Aliza keluar namun ajakannya ditolak. "Bukan semalam kau tak nak pergi mana-mana ke? Aku ajak pergi Midvalley kau jual mahal. Tak nak konon",ujar Adilla mencebik, melampias geramnya yang semalam. 'Ala, tu semalam. Ni hari ni. Jomlah. Bosan tahap gaban dah aku ni. Asyik-asyik tengok dinding ngan muka kau je", adunya cuba mengajak Adilla lagi. "Hampeh.. Blueekkk. Malas aku". Adilla masih lagi menolak. Baru aje Aliza nak membuka mulutnya, handphone Adilla mengeluarkan bunyi.
'Anak itik tokwi mandi dalam kolam....................'. Itulah lagu nada dering Adilla. "Arghhh, sadis betul ringtone kau Dill",ujar Aliza membaling bantal kemudian berlalu ke dapur. Malas melayan, malas nak mengajak lagi.
-Assalamualaikum.
Telefon diangkat tanpa melihat nama gerangan pemanggil.
-Waalaikumussalam. Bun, keluar jom?
-Ehh.. ehh. Bun,bun.. Aku tembak jugak kau karang.
Dia tahu itu Zarill, si keding.
-(Keh.. keh.. kehh..) Tembaklah, but make sure tepat kat hati I, okay.
-Gila kau keding. Menyampah aku. Geli.. Eeeiii.
-Hahaha. Jomlah. Aku bosan.
-Haa, eloklah. Roommate aku si Aliza tu pun tengah bosan macam kau. Dari tadi duk mengajak aku keluar, apa kata kau keluar dengan dia je.
Adilla mengusul cadangan.
-Tak nak. Rill nak keluar dengan Bun. Keluar dengan Liza buat apa. Buat habis karen je.
--Ek elleh.. maa...
Ayat Adilla tidak sempat dihabiskan. Kedengaran Aliza kembali merengek memujuknya untuk keluar.
"Dill, jommmmlahhhhhh". Suara sayu dan perlahan namun tetap didengari gegendang telinga Adilla.
-Hmmm, jap. 5 min lagi call balik boleh?
-Hmmm, so, nak keluar dengan Rill ke tak ni?
Suara Zarill pula kedengaran sayu ditambah pula perkataannya disebut satu persatu lambat dan perlahan.
"Aisehhh.. Bikin aku pening dua-dua ni". Adilla mengguman sendiri sambil menggaru kepala.
"Yelah.. yelahh. Suara dah macam kodok. 5 min lagi call saya balik tau.
(Nah kau.. Saya tuuu. Eii, geli.. Haha).
-Okey dear. 5 min lagi Rill call Bun lagi ye. Assalamualaikum..
Zarill senyum melebar. First step untuk perancangannya dah berjaya.


nabilauyung

No comments:

Post a Comment